Bioloog Margot Koster docent van het jaar

Margot Koster is volgens haar studenten een natural born leader Foto's: Kees Rutten

Koster werkt sinds 2001 als docent microbiologie en werd vorig jaar benoemd tot opleidingsdirecteur van de biologie-opleiding. Volgens het juryrapport is Koster “een veelzijdige academische professional met een groot onderwijshart”.

De bioloog probeert bovendien haar onderwijs continu te vernieuwen door nieuwe onderwijsvormen toe te passen en nieuwe tools als kennisclips in te zetten. Ze verwerkt ook ludieke competitieve elementen in haar onderwijs, waarmee studenten een door haar zelf gehaakt poppetje van een E-Coli bacterie kunnen winnen (zie foto).

Studenten roemen niet alleen haar persoonlijke benadering, maar ook haar charisma: volgens hen is zij een natural born leader.

De studievereniging UBV had Koster voorgedragen. Het is de vijfde keer dat een biologiedocent de prijs wint. Daarmee zijn de biologiestudenten verreweg het succesvolst met hun voordrachten. De UU zet sinds 1995 uitblinkende docenten in de schijnwerpers met de titel ‘docent van het jaar’.

De andere genomineerden voor de eervolle prijs waren historicus Saskia Stevens en chemicus Krijn de Jong. Zij werden voorgedragen door studieverenigingen UHSK en Proton.

reindersred.jpg

Neerlandicus Sophie Reinders (foto boven) werd uitgeroepen tot winnaar in de categorie Docenttalent. De prijs is bedoeld voor docenten met maximaal vijf jaar doceerervaring. De docent Vroegmoderne Letterkunde werkt pas twee jaar bij de Utrechtse faculteit Geesteswetenschappen, maar heeft in die korte tijd grote indruk weten te maken op haar studenten en collega’s.

Volgens de jury is Reinders een bevlogen wetenschapper die studenten vanaf het eerste jaar als academici behandelt. Zij biedt mede dankzij haar enthousiasme en humor een veilige leeromgeving waarin studenten durven fouten te maken. Door gerichte feedback weet de docent haar studenten vervolgens verder te helpen.

Veel studenten beschouwen Reinders volgens de jury als een rolmodel omdat zij als wetenschapper de verbinding zoekt met de buitenwereld, onder meer door te bloggen of door social media te gebruiken.

De voordracht van Reinders kwam van de studievereniging van Nederlands Awater. De andere genomineerden waren Rachel Dijkstra (voordracht van de Juridische Studentenvereniging JSVU) en Tom Overmans (voordracht van de studievereniging Perikles van Bestuurs- & Organisatiewetenschap).

De officiële uitreiking van de prijzen vindt plaats tijdens de Dies van de universiteit op 26 maart in de Domkerk. De winnende docenten krijgen een wisseltrofee en een geldbedrag (5000 euro voor Docent van het Jaar, 3000 voor het Docenttalent). De twee studieverenigingen die de winnaars voorgedragen hebben, krijgen elk 1000 euro.