Bouw van driehonderd studentenwoningen op het oude KPN-terrein gestart

Als aandenken plaatste BoKS (huurderskoepel van SSH) een brokstuk van de oude KPN-toren en enkele SSH-relikwieën in een tijdcapsule. Foto: DUB

"In tegenstelling van wat tegenwoordig de norm is in Utrecht, zijn we blij dat deze 318 nieuwe studentenkamers wél betaalbaar zullen zijn", glunderde directeur Ton Jochems van SSH donderdagmiddag in zijn openingsspeech. Hoe duur de kamers van 21 vierkante meter met eigen keuken, toilet en douche precies gaan worden is nog onduidelijk.

"Persoonlijk contact staat bij ons hoog in het vaandel", vervolgt Jochems. "Daarom kunnen de toekomstige bewoners elkaar ontmoeten bij de studieplekken, het washok of op het terras bij de koffiecorner." Naast een eigen keukenblok wordt er per tien bewoners ook een gezamenlijke woonkamer met kookvoorzieningen ingericht. Een voorwaarde is wel dat twee van de tien bewoners internationale studenten moeten zijn. De woontoren zal dus zo’n 64 internationale studenten huisvesten, vertelt Jochems. "Aangezien het voor internationale studenten moeilijker is een kamer te vinden, geven we ze op deze manier een betere kans op een verblijfplaats." SSH komt hiermee tegemoet aan de wens van de universiteit en de gemeente Utrecht om de woonsituatie van buitenlandse studenten te verbeteren.

Per tien bewoners wordt er een gezamenlijke woonkeuken ingericht. Beeld: SSH

Na afloop van de speech begeven de aanwezigen zich naar de fundering van het gebouw. Grotendeels is deze nog afkomstig van de oude KPN-toren, die inmiddels is gesloopt. Als aandenken werd een brokstuk van het oude gebouw samen met een boek over studenten in Utrecht, een SD-kaart met foto’s en quotes en enkele andere SSH-relikwieën in de fundering gemetseld. Het nieuwbouwproject De Kwekerij, dat zijn naam te danken heeft aan de tuinderijen die hier in het verleden stonden, zal ook in de toekomst nog een deel van KPN huisvesten. In de kelder en op de begane grond van gebouw Sequoia krijgt het telecombedrijf twee aparte ruimten voor de opslag van apparatuur.

Een centraal thema in de ontwikkeling van de Kwekerij is duurzaamheid, vertelt vastgoedmanager Marianne Kleijnen van SSH. "Zo komen er op de Sequoia zonnepanelen op het dak, gaan we heel goed isoleren en willen we gebruik maken van een warmte-koude opslag om met ondergronds opgeborgen water het gebouw te verwarmen en te koelen." Ook komen er weinig parkeerplekken, zegt Kleijnen. “Dat vind ik ook een vorm van duurzaamheid. Daarentegen krijgt iedere huurder een vaste fietsplek in de kelder en komen er voor bezoekers extra stallingen buiten.

Naast Sequoia, die vanwege zijn zestien verdiepingen is vernoemd naar de Amerikaanse mammoetboom, worden er in de toekomst ook nog 470 starterswoningen op het terrein gebouwd. Volgens woordvoerder Monique van Loon van ontwikkelaar Jebber zullen ook deze starterswoningen maar een beperkte hoeveelheid parkeerplaatsen krijgen. "We gaan mee met de trend waarin mensen steeds onafhankelijker worden van de eigen auto. Daarom zetten wij vooral in op fietsenstallingen, deelauto's en zelf deelscooters." De starterswoningen van Jebber worden in twee fasen gebouwd en respectievelijk in 2021 en 2023 opgeleverd.

Tags: ssh | jebber | de kwekerij