Docentprijzen naar Niels Bovenschen en Marij Swinkels

Docent van het Jaar Niels Bovenschen temidden van de studenten van Mebiose. Rechts juryvoorzitter Ruud Schotting. Foto: Lize Kraan

De winnaars werden donderdag bekendgemaakt tijdens de Onderwijsparade, het jaarlijkse universitaire onderwijsfeestje. Tijdens de dies op 26 maart in de Domkerk zal de officiële prijsuitreiking plaatsvinden.

Niels Bovenschen is universitair hoofddocent bij de faculteit Geneeskunde en hoofd van het Pathologisch Onderzoekslaboratorium. In zijn onderwijs heeft hij veel aandacht voor de integratie van wetenschappelijk onderzoek in het onderwijs. Binnen de faculteit leidt hij een speciaal programma daarvoor. Als senior fellow van het Centre for Academic Teaching doet hij bovendien onderzoek naar de beste manieren om synergie tussen de wetenschappelijke praktijk en het onderwijs tot stand te brengen.

In de collegezaal daagt Bovenschen zijn bachelorstudenten uit om met onderzoeksvoorstellen te komen waarvoor ze echte data mogen gebruiken, zo vertelden studenten aan de jury die onder leiding staat van hoogleraar Watermanagement Ruud Schotting. Ook krijgen studenten snel en gemakkelijk toegang tot zijn lab en werken zij mee aan het onderzoek dat daar plaatsvindt.

Volgens de jury is de wetenschapper Bovenschen een rolmodel voor zijn studenten. Bovendien is hij "een gedreven docent met een duidelijke en overtuigende onderwijsvisie die hij weet toe te passen in zijn indrukwekkende pakket van werkzaamheden".

Als winnaar ontvangt Bovenschen een wisseltrofee en een geldbedrag van 5000 euro. Voor Mebiose, de studievereniging van Biomedische Wetenschappen die Bovenschen voordroeg, is 1000 euro weggelegd.

De andere genomineerden voor de docentenprijs 2019 waren Liesbeth Bijlsma (Farmaceutische Wetenschappen), Kees van den Bos (Psychologie) en Bouke van Gorp (Sociale Geografie en Planologie).

Docenttalent van het jaar
Het nieuwe docenttalent van het jaar heet Marij Swinkels. Volgens haar studenten van de opleiding Bestuurs- en Organisatiewetenschap is Swinkels “betrokken, motiverend en open”. Haar eigen onderzoek laat ze op een activerende en creatieve manier terugkomen in haar onderwijs. Zo gebruikt ze het spel 30 Seconds om begrippen te oefenen en stimuleert ze academische discussies in haar onderwijs.

De jury toonde zich onder de indruk. De verhalen van studenten maken volgens het juryrapport duidelijk dat Swinkels  “een natuurlijk inlevingsvermogen heeft dat ze inzet om dichter bij de studenten te komen, zonder een vorm van hiërarchie te benadrukken".

Ook buiten haar onderwijs is Swinkels overigens actief op de universiteit. Als een van de oprichters van InclUUsion zorgde zij ervoor dat vluchtelingen toegang krijgen tot onderwijs van de Universiteit Utrecht. Onlangs organiseerde zij als lid van Oker, een groep jonge onderzoekers en studenten, een discussiebijeenkomst over ‘de bedoeling van de universiteit’.

Swinkels ontvangt 3000 euro, de voordragende vereniging Perikles 1000. Andere genomineerden waren Laurens van Meeteren (Biologie), Jillis van Maaren (Diergeneeskunde) en Patrick Wijchers (University College Utrecht).

Hieronder: Marij Swinkels met haar studenten van studievereniging Perikles. Foto Lize Kraan

Onderwijsparade Docentenprijzen 7 maart 2019-10red.jpg