Eerste editie Diergeneeskunde Outdoor Evenement: 'Het was tijd voor wat nieuws'

Foto Pixabay

Het zal even wennen zijn: na 27 edities van de Dag van het aangespannen paard, is er nu het Diergeneeskunde Outdoor Evenement, de Doe-dag. Stond de Dag van het aangespannen paard vooral in het teken van de mensport, de Doe-dag is voor een veel breder publiek interessant, zegt voorzitter van de organisatie Robin ten Have. “De belangstelling voor de Dag van het aangespannen paard liep de laatste vier, vijf jaar net als de sponsoring terug. De dag was voor een meer select gezelschap. Het was tijd voor wat nieuws.”

Tijdens de Dag van het aangespannen paard reden door paarden getrokken rijtuigen door de stad Utrecht en waren er verschillende evenementen op het terrein van Diergeneeskunde in De Uithof. De Doe- dag concentreert zich op het eigen terrein. Er zijn tussen 11 en 17 uur verschillende shows, demonstraties, workshops, lezingen en rondleidingen over delen van de faculteit en een streekmarkt. Daarnaast is er voor kinderen een kleurwedstrijd en een plein met speciaal voor hen allerlei activiteiten. “We richten ons op een breder publiek.”

De dieren die in de belangstelling staan, zijn huisdieren, landbouwhuisdieren en paarden. Er zijn lezingen over raskatten, kippen als huisdieren en over het samenwerkingsverband Dierenartsen zonder grenzen waar Nederlandse dierenartsen boeren in Afrika helpen hun vee gezond te houden. Bij de workshop Hechten kunnen bezoekers leren de speciale hechtknoop te maken en is er een demonstratie hoe fysiotherapie bij dieren werkt.  Daarnaast zijn er rondleidingen bij de kliniek voor paarden en biologisch melkveebedrijf boerderij de Tolakker.

Op de streekmarkt zijn er behalve verschillende foodtrucks ook allerlei marktkramen met spullen voor dieren. Tijdens de mini-marathon trekken paarden een wagen voort over een hindernissenbaan waarbij het aan de deelnemers is om hier zo snel mogelijk en foutloos doorheen te manoeuvreren. Daarnaast krijgen deelnemers ook de mogelijkheid om in de onderdelen vaardigheid en dressuur hun kunsten te laten zien.

Het programma van de Doe-dag was in maart in opspraak. De organisatie wilde een roofvogelshow houden, maar een dergelijke show blijkt in de gemeente Utrecht niet toegestaan. Vandaar dat de show niet meer in het programma zit.

Het volledige programma van de Doe-dag op 25 mei is hier te vinden.