Geen Europese onderzoeksbeurs voor de UU

De persoonsgebonden beurzen lopen op tot 2,5 miljoen euro en zijn bedoeld voor “ervaren” wetenschappers, die er vijf jaar lang onderzoek mee kunnen doen. In totaal keerde de Europese Onderzoeksraad 540 miljoen euro uit aan 222 wetenschappers.

Verenigd Koninkrijk
Het Verenigd Koninkrijk scoort dit jaar wederom het best met 47 beurzen, gevolgd door Duitsland (32) en Frankrijk (31). Daarmee ziet de top 3 er hetzelfde uit als vorig jaar. Ook het veel kleinere Nederland doet het goed. Met 23 beurzen staat het op de vierde plaats. In 2017 stond Nederland nog zesde.

Wetenschappers aan de Radboud Universiteit haalden de meeste beurzen binnen, zes in totaal. Ook Wageningen en Twente scoren goed met ieder drie beurzen. De Universiteit Utrecht, die in het verleden goed scoorde met ERC's, valt dit jaar geheel buiten de boot.

Nederlanders in het buitenland
Op de ranglijst die alleen kijkt naar de nationaliteit van de beurswinnaars staat Nederland zelfs derde. Die telt 24 Nederlanders van wie er vijf in het buitenland werken.

De ERC is vergelijkbaar met de Nederlandse onderzoeksfinancier NWO. Daar kunnen wetenschappers aanspraak maken op een Veni-, Vidi- en Vici-subsidie. Bij de ERC heten die beurzen starting grants, consolidator grants en advanced grants.

De ERC-beurzen zijn populair onder wetenschappers. Zij dienden samen 2052 onderzoeksvoorstellen in. Slechts 10,8 procent daarvan werd gehonoreerd.

Advanced grants 2018 voor Nederlandse onderzoeksinstellingen
Radboud Universiteit Nijmegen6