Hybride opening Academisch Jaar en gezond terug van vakantie

In 2018 ging het cortège op weg naar de Domkerk, foto Dick Boetekees

Dit staat in de laatste reguliere corona-update van het College van Bestuur van de Universiteit Utrecht die vanavond naar alle studenten en medewerkers is verstuurd. De updates werden sinds maart wekelijks verzonden vanaf het moment dat het coronavirus zijn eerste slachtoffers in Nederland maakte en de regering met maatregelen kwam om het virus in te dammen. Deze zomer zal het CvB alleen nog een mail versturen als er zich calamiteiten voordoen die van invloed zijn op het werk of de studie van UU’ers.

In deze update kijkt het universiteitsbestuur vooruit. Naar verwachting komen er dit jaar net iets meer eerstejaars naar Utrecht dan verleden jaar. En van hen krijgen zoveel als mogelijk college in een pand van de UU, die per 31 augustus weer allemaal open zijn voor onderwijs en werk. Wel nog met de beperking dat een pand maar voor maximaal 30 procent in gebruik genomen kan worden vanwege de anderhalvemetermaatregel van het RIVM.

Nieuw universiteitslied
Ook is er aandacht voor de Opening van het Academisch Jaar. Normaliter een feestdag in de Domkerk waar de rector of de voorzitter een klap op het nieuwe collegejaar geeft. Ook worden op deze dag studenten, docenten en onderzoekers in het zonnetje gezet die een prijs in ontvangst nemen voor hun bijzondere werk. Verder worden de eredoctors voorgesteld.

Dit jaar gebeurt dit alles ook, maar op een net andere manier. Deze editie heeft als thema A world class university with a heart – in times of Corona. In plaats van een middag in de Domkerk zijn er verspreid over de dag en avond verschillende bijeenkomsten georganiseerd in het Academiegebouw en TivoliVredenburg. Bijeenkomsten waarbij rekening is gehouden met de anderhalvemetermaatregel. Deze zijn dan ook niet spontaan te bezoeken. Wie niet is uitgenodigd, kan de bijeenkomsten via een livestream volgen. Voor het avondprogramma met alumnus Feike Sijbesma zijn kaarten verkrijgbaar. Studenten gaan met hem in gesprek over de reset van de samenleving.  Op deze dag is ook eindelijk het nieuwe universiteitslied te horen dat in plaats van het Io Vivat komt.

Quarantaine
Tot slot probeert het universiteitsbestuur de zorgen van studenten en medewerkers over gezondheidsrisico's bij de start van het collegejaar weg te nemen. Die angst wordt volgens het CvB ingegeven door het versoepelen van de coronaregels, de vakantie en de komst van internationals die naar Utrecht komen om een studie te volgen. Het college schrijft: “Reis je terug uit een land waar op dat moment vanwege gezondheidsrisico’s een oranje of rood reisadvies geldt, of raakt een gezinslid of huisgenoot besmet? Ga dan bij terugkomst 14 dagen in quarantaine.”

Verder vraagt het bestuur of iedereen zich wil houden aan de richtlijnen van het RIVM: “Dus blijf thuis en laat je testen bij ziekteverschijnselen. En als we elkaar weer meer gaan ontmoeten, is het ook belangrijk om zoveel mogelijk de spits te mijden, regelmatig handen te wassen en de anderhalve meter afstand in acht te nemen. Dat is een kwestie van solidariteit, collegialiteit, en ook eigenbelang.”