Komende tentamenperiode alleen UU'ers in universiteitsbibliotheken

Het is zo ver: van maandag 15 oktober tot en met vrijdag 9 november mogen alleen nog UU'ers plaatsnemen op één van de 1500 studieplekken van de twee universitaire bibliotheken. De universiteit nam dit besluit, nadat uit een onderzoek bleek dat 40 procent van de bezoekers van een studieplek in de Universiteitsbibliotheek in De Uithof en in de binnenstad niet werkte of studeerde aan de UU. De Universiteitsraad had erop aangedrongen om de UB te reserveren voor UU’ers tijdens tentamentijd.

Vanaf 15 oktober worden al bij de ingang van de twee filialen van de UB, UU’ers van niet-UU’ers gescheiden. Mensen van buiten de Utrechtse universiteit komen niet verder dan de balie. Daar mogen ze een boek lenen of terugbrengen. Willen ze een boek inzien dat niet wordt uitgeleend, dan worden ze begeleid naar een zogeheten raadpleegplek. Een raadpleegplek is nu ook al geen studieplek.

Wie naar een studieplek wil, moet zich kunnen legitimeren met zijn bewijs van inschrijving (collegekaart), met de campuskaart of de UMC medewerkerspas. Bestaat er twijfel over de identiteit van de bezoeker dan kan security om een extra legitimatiebewijs vragen. Het zou natuurlijk kunnen voorkomen dat een familielid met de collegekaart een studieplek probeert te bemachtigen.

Maandag 1 oktober zal de universiteit in samenwerking met de Hogeschool Utrecht een publiciteitscampagne beginnen om alle studenten te informeren over het strengere toelatingsbeleid van de universitaire bibliotheek. Het gaat om een pilot.

Ook gaat de universiteit studenten wijzen op het bestaan van de app Studyspot. Hierop kun je zien waar er vrije plekken in de UB te vinden zijn. De informatie van Studyspot is echter niet betrouwbaar, zo bleek uit vragen aan het College Bestuur tijdens de Universiteitsraadvergadering van maandag 24 september. De app geeft alleen aan dat een plek bezet is, wanneer iemand inlogt op een desktopcomputer in de UB. Wie met zijn eigen laptop komt, wordt niet geregistreerd.

De universiteit erkent dit probleem. Het College van Bestuur onderzoekt verschillende manieren om de app betrouwbaarder te maken, maar voor de komende tentamenperiode is nog niet in een oplossing voorzien.