Maatschappelijk betrokken 'sportprofessor' Paul Verweel overleden

Paul Verweel tijdens zijn oratie als Krajicek-leerstoelhouder. Foto: Krajicek Foundation

“Mijn kompas om wetenschappelijk te opereren is een maatschappelijk kompas”. Het citaat uit het DUB-interview ‘Professor met principes’ uit 2000 kenmerkte Paul Verweel. Organisaties moesten volgens hem bijdragen aan gezonde sociale verhoudingen. Dat was belangrijker dan de productiviteit en efficiency. Die visie werd ook het uitgangspunt in zijn onderzoek.

Het hart van Feyenoord-supporter Verweel ging uit naar de sportwereld. Hij nam talloze vrijwilligers- en bestuursfuncties op zich. Verweel was onder meer twaalf jaar voorzitter van de Utrechtse sportkoepel VSU en enige tijd vice-voorzitter van de amateurtak van de KNVB. Ook richtte hij de voetbalclub VV Hoograven op waar jongeren uit de achterstandswijk terecht konden.

Tijdens het laatste Utrechtse sportgala in februari werd het Utrechtse jeugdsportfonds omgedoopt tot het Paul Verweel-fonds. Ouders van minder draagkrachtige kinderen kunnen bij het fonds aankloppen voor een bijdrage voor de aankoop van sportattributen.

“Ik weet nog maar al te goed hoe het vroeger bij mij thuis ging”, vertelde Paul Verweel op de site Sportknowhowxl.  “Mijn oudere broers droegen voetbalschoenen van drieëntwintig gulden. Van mijn tantes kreeg ik een shirt en broekje. Het is nu nog steeds niet voor iedereen vanzelfsprekend dat je al het materiaal en de kleding voor een sport kunt aanschaffen.”

Mooiste wat hem kon overkomen
Verweel studeerde antropologie en promoveerde in 1987 op een onderzoek naar veranderingsprocessen in het wetenschappelijk onderwijs. Hij werkte enige tijd als beleidsmedewerker aan de universiteit voordat hij de kans kreeg om directeur te worden van het Centrum voor Beleid en Management (CBM). Dat was het mooiste dat hem kon overkomen, zei Verweel in het DUB-interview. Nu kon hij zijn ideeën in de praktijk brengen.

Met het CBM vulde Verweel de lacune in het Utrechtse onderwijs op het gebied van de bestuurs- en organisatiewetenschap. Het centrum was daarbij in grote mate afhankelijk van  contractonderwijs voor maatschappelijke organisaties.

Binnen de universiteit werden de activiteiten van het CBM vaak als niet-wetenschappelijk betiteld. Na de start van de eigen opleiding Bestuurs- en Organisatiewetenschap in 2000 had Verweel pas het gevoel niet meer te hoeven strijden tegen die beeldvorming. “We werden wel serieus genomen, maar dan vooral als een soort ondernemer die wel erg ver van de universiteit was afgedreven”, vertelde hij DUB. "Terwijl we door de buitenwereld juist altijd ongelooflijk wetenschappelijk worden gevonden.”

Allround held
In 2000 werd Verweel benoemd tot bijzonder hoogleraar en in 2003 tot hoogleraar Bestuurs- en Organisatiewetenschap. De selectieve opleiding Bestuurs- en Organisatiewetenschap aan de Bijlhouwerstraat werd door het tijdschrift Elsevier enkele keren uitgeroepen tot beste in zijn soort. Iets waar Verweel trots op was.

Tussen 2007 en 2013 bekleedde Verweel in Utrecht de Richard Krajicek-leerstoel. Hij onderzocht of de sportveldjes die de foundation aanlegt in achterstandswijken bijdragen aan sociale samenhang.

Toen DUB hem in 2007 interviewde over de leerstoel zei Verweel: “Sport heeft zoveel te bieden. Mensen inspireren elkaar, ze leren van elkaar op allerlei manieren. Zelfs topsporters vinden kameraadschap belangrijker dan winnen. Emotionele betekenisvolle momenten zijn het meest vormend in je leven. Daar kan sport een belangrijke rol in spelen.”

In 2013 nam Verweel afscheid als hoofd van het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap en als vice-decaan van de Rebo-faculteit. In dat jaar werd hij door lezers van het AD ook uitgeroepen tot Utrechter van het Jaar.

Op sociale media uitten verschillende collega's en oud-studenten inmiddels hun waardering voor de overleden hoogleraar. Zo noemt Olympisch roeier Sjoerd Hamburger zijn voormalige professor "een allround held voor sport in Utrecht".