Meer vrouwen dan mannen tot UU-hoogleraar benoemd in Westerdijkjaar

Tussen 10 februari 2017 en 10 februari 2018 zijn er in totaal 73 mensen benoemd tot hoogleraar aan de UU van wie 39 vrouwen en 34 mannen. Hiermee is het percentage vrouwelijke hoogleraren gestegen van 21,9 naar 24,2 gemeten in personen. Het is voor het eerst in de geschiedenis van de UU dat er meer vrouwen zijn benoemd tot hoogleraar dan mannen. De zogeheten Westerdijkimpuls lijkt aan de UU effect te hebben.

In januari 2017 maakt oud-minister van Onderwijs Jet Bussemaker bekend dat zij 5 miljoen euro uittrekt om honderd extra vrouwen te benoemen tot hoogleraar. Dit in het kader van het Westerdijkjaar. In 1917 werd Johanna Westerdijk benoemd tot hoogleraar aan de UU. Daarmee is zij de eerste vrouw in Nederland die werd benoemd tot hoogleraar.

Van de honderd extra vrouwelijke hoogleraren krijgt de UU er 17. Maar omdat niet alle universiteiten aan hun Westerdijkvrouwen komen, gaat de UU twintig van de benoemde vrouwen voordragen voor de Westerdijkimpuls. Op internationale vrouwendag, 8 maart, maakt onderzoeksfinancier NWO bekend of deze voordrachten worden gehonoreerd. Per vrouwelijke hoogleraar krijgt een universiteit 50.000 euro.

Het streefcijfer van de UU voor 2020 is dat 27 procent van alle hoogleraren vrouw moet zijn. Met de 17 of 20 Westerdijkvrouwen moet dat percentage opgelopen zijn tot 28. Haalt de UU het percentage niet, dan moet ze het geld voor de Westerdijkhoogleraren terugbetalen.

Het aantal vrouwelijke hoogleraren in Utrecht is al jaren een teer punt. In 2000 werd in EU-verband afgesproken dat in 2010 aan elke universiteit  een kwart van de hoogleraren vrouw moet zijn. Geen enkele Nederlandse universiteit haalde dat, ook begin 2017 was dit aan geen enkele Nederlandse universiteit het geval.

Dat het percentage vrouwelijke hoogleraren slechts heel traag groeit, is op zijn minst vreemd gezien de groei van het aantal vrouwen in de wetenschap. Ook in vergelijking met  januari 2017 is het aantal vrouwen weer toegenomen, maar naarmate de wetenschappelijke functie hoger is, neemt het aandeel vrouwen af. Van alle masterstudenten die afstudeerden in 2017 is bijvoorbeeld 65 procent vrouw. Per 31 januari 2018 was bijna de helft (49,9 procent) van alle promovendi vrouw. De UU had op dat moment 47,7 procent vrouwelijke universitaire docenten en 34,2 procent universitaire hoofddocenten.

Het nieuws over de groei van het aantal vrouwelijke hoogleraren aan de UU, werd bekend gemaakt in een vlog van Annetje Ottow. Het idee is dat ze regelmatig een vlog maakt.