Nieuw fietspad langs Leuvenlaan moet veiligheid kruising vergroten

Fietsers kunnen binnenkort voor de kruising de Leuvenlaan al oversteken en aan de overkant verder fietsen. Foto: DUB

Door een nieuw fietspad pad aan de oostzijde van de Leuvenlaan en een nieuwe oversteek ter hoogte van het Leuvenplein krijgen fietsers en voetgangers een alternatieve route aangeboden. Ze kunnen daarmee de confrontatie met automobilisten die afslaan vanaf de Universiteitsweg ontlopen. (zie plaatje hieronder) kruising.jpg

Afbeelding uit beantwoording raadvragen. Zwart is huidige situatie, groen de alternatieve route die wordt aangelegd.

Wethouder Lot van Hooijdonk kondigde de maatregelen aan in haar antwoorden op vragen van raadsleden Jan Wijmenga (ChristenUnie) en Sander van Waveren (CDA). Deze hadden de wethouder aangeschreven na het noodlottige ongeval met een motorrijder in de buurt van de kruising. Dat ongeval had volgens de gemeente overigens niets te maken met de inrichting van het kruispunt, maar de wethouder stelde desalniettemin enkele verbeteringen in het vooruitzicht. Ook de drempel aan het einde van de Leuvenlaan voor de kruising zal anders worden vormgegeven.

In onderstaande video die we eerder publiceerden, vertelt een student hoe hij werd aangereden op het kruispunt. Ook komt raadslid Jan Wijmenga aan het woord over de onduidelijke verkeerssituatie die automobilisten en fietsers in verwarring brengt.

Wijmenga en Van Waveren zijn blij dat de gemeente actie onderneemt naar aanleiding van hun kritiek. Toch zijn ze niet tevreden. Het tweetal kwam dit voorjaar zelf poolshoogte nemen in De Uithof en zag dat er nog een flink aantal aanpassingen nodig zijn om de verkeersveiligheid te garanderen. Om die reden hebben WIjmenga en Van Waveren nieuwe raadsvragen gesteld.

Ook op andere plekken op de Leuvenlaan zou het oversteken veiliger moeten, vinden de twee. Een universiteitsmedewerker laat DUB weten dat het in ieder geval de bedoeling is om ter hoogte van de oversteek met de Genèvelaan een vluchtheuvel te maken midden op de Leuvenlaan.

Maar ook de oversteken vanaf de Cambridgelaan naar het Coïmbrapad en vanaf de Cambridgelaan naar de Bisschopssteeg kunnen volgens de raadsleden veiliger. Verder noemen ze het kruispunt Heidelberglaan-Universiteitsweg-Bolognalaan erg onoverzichtelijk. Getuige ook onderstaand ietwat gedateerd filmpje dat ze hebben opgenomen in hun raadsvragen.

Tenslotte vragen de raadsleden aandacht voor nieuwe problemen als straks de Uithoftram gaat rijden en voor de veiligheid van slechtzienden. De waarschuwingsbellen en -lichten lijken niet altijd synchroon te lopen.