Onderwijs na de zomer op de universiteit, zonder anderhalve meter en zonder vaccinatiebewijs

The Utrecht Science Park is slowly coming back to life. Photo: DUB

Het gaat de goede kant op met het onder controle krijgen van het coronavirus, schrijft het UU bestuur in een mail die alle studenten en medewerkers donderdagavond ontvingen. Dat maakt het mogelijk om al het onderwijs vanaf september weer ‘gewoon’ in collegezalen en werkgroepruimten te roosteren, al is het dan met een maximum van 100 studenten per bijeenkomst.

De universiteit is zich bewust van het risico dat oplopende besmettingscijfers opnieuw tot aanpassingen in de roostering kunnen leiden. Het maximum van 100 studenten is bovendien nog niet helemaal zeker. Op dit moment wordt gesproken over landelijke regels daarvoor, eerder zei de minister te mikken op een maximum van 75 studenten.

De maatregelen passen echter binnen de richtlijnen van het ministerie van Onderwijs en sluiten ook aan bij de scenario’s van een UU-commissie met daarin vooraanstaande virologen. Bovendien, zo zegt het UU-bestuur, is “afschalen gemakkelijker dan opschalen”.

Geen verplichte vaccinatiebewijzen
De UU heeft besloten om geen verplichte test- of vaccinatiebewijzen te vragen van studenten en docenten. Dit zou te omslachtig zijn. “Er moeten in dat geval overal controles plaatsvinden en docenten moeten voor elke student die geen bewijs wil of kan laten zien, een alternatief (online) onderwijsaanbod verzorgen”, schrijft het UU-bestuur.

Het besluit zal nog worden besproken met de universiteitsraad. De Tweede Kamer dwong vorige maand af dat de medezeggenschap het laatste woord heeft in deze kwestie. Maar daarbij was vooral de angst dat universiteiten tegen de zin van studenten en docenten de bewijzen wél zou verplichten.

De verwachting is dat de beperkte groepsgrootte samen met de groei van het aantal studenten ertoe zal leiden dat onderwijs vaker tussen vijf en zeven uur ’s avonds moet plaatsvinden. Het UU-bestuur vraagt studenten en docenten om begrip. “We begrijpen dat dit heel vervelend kan zijn.”

Geen introkampen
De UU komt verder met een aantal strenge maatregelen voor de Utrechtse Introductie Tijd en de introducties van opleidingen en studieverenigingen. Bij dat soort activiteiten is het volgens het UU-bestuur juist lastig om op het laatste moment activiteiten aan te passen.

Tijdens de UIT zal de anderhalvemetermaatregel gelden. Bij de overige introducties hoeven studenten niet die afstand aan het houden, maar mogen er maar honderd personen aan een activiteit deelnemen. Grootschalige feesten en borrels zijn niet mogelijk en ook georganiseerde overnachtingen en introductiekampen kunnen niet doorgaan. Een deel van de introductieprogramma’s zal opnieuw online worden aangeboden. Met de gezelligheidverenigingen wordt nog gesproken over de manier waarop zij een veilige introductie kunnen organiseren.

Wel weer diploma-uitreikingen
Verder komt het UU-bestuur onder meer met versoepelingen voor promoties en diploma-uitreikingen. Als eind deze maand het kabinet een volgende stap zet in zijn ‘stappenplan’, kunnen er vijftien bezoeker aanwezig zijn promoties. Dat is het maximale aantal dat binnen de anderhalvemeterregels in het Academiegebouw toegelaten kan worden. Deze maand geldt nog een maximum van vijf personen.

De verwachting is dat diploma-uitreikingen vanaf september weer volledig ‘op locatie’ kunnen plaatsvinden, met een maximaal bezoekersaantal van honderd.

Tags: coronavirus