Pnyx houdt late openingstijden

Actieve leden van de 35 organisaties die in Pnyx gevestigd zijn, hoeven na de zomer niet na negen uur ’s avonds op zoek naar een vergaderruimte buiten het gebouw.  Het universiteitsbestuur kondigde maandag in de U-raad aan dat het voorstel om het gebouw dagelijks eerder te sluiten voorlopig van de baan is.

Begin dit jaar kregen de studenten in Pnyx te horen dat de UU problemen had met de sluitingstijd van elf uur ’s avonds. Omdat de veiligheid niet te garanderen was, moest het pand al om negen uur dicht.

Tot voor kort kon Pnyx terugvallen op de receptionist en bedrijfshulpverlening van ASP 200, het pand schuin tegenover Pnyx waar het departement Rechtsgeleerdheid deels gehuisvest is. Dat pand staat nu leeg omdat het binnenkort verbouwd gaat worden.

De aankondiging van de vroegere sluitingstijden leidde tot heftige protesten van de studentenorganisatie en een petitie. Daarop stelde het universiteitsbestuur de aangekondigde maatregel uit tot de zomervakantie.

Deze week werd bekend dat Pnyx ook na de zomervakantie tot 11 uur ’s avonds open zal zijn. Er worden daarvoor portiers met de vereiste training ingezet. Het gaat om de dagen maandag tot en met donderdag. Het universiteitsbestuur vindt dat op vrijdag het pand al om vijf uur dicht kan. In de loop van het jaar zal worden bekeken hoe de regeling bevalt.

Voorzitter van studentenunie Vidius Martijn Grul is nog niet formeel op de hoogte gesteld, maar hij reageert opgetogen. "Wij zijn ontzettend blij. Het heeft flink veel energie gekost om duidelijk te maken dat vroege sluiting een slecht idee was. Het bewijst voor mij ook activisme nog steeds werkt. Als je een vuist maakt, wordt er naar je geluisterd."

Grul maakt nog een kanttekening bij de voorgestelde sluitingstijd van Pnyx op vrijdagmiddag. "Vijf uur is erg vroeg. Dan zitten er hier nog veel mensen. Als dat naar negen uur kan, zou het helemaal mooi zijn."

Tags: pnyx