Pop-up ontmoetingsplek moet helpen bij bewustwording studenten over gevaren corona

Studenten presenteerden vrijdag hun coronacampagne. Foto: Desiree Meulemans

Utrechtse studentenorganisaties, waaronder Vidius, de Federatie van Utrechtse Gezelligheidsverenigingen, Bocs, Kosmu en de Sportraad, presenteerden vrijdag hun campagne om de bewustwording onder studenten te verbeteren. De burgemeester van Utrecht Peter den Oudsten en de wethouder van het Onderwijs Anke Klein waren daarbij aanwezig.

De campagne is opgezet op verzoek van de burgemeester die 18 september bestuursleden van overkoepelende studentenorganisaties bijeenriep om te vragen of zij een campagne specifiek voor studenten konden opzetten. Het aantal corona besmettingen in Utrecht neemt al een aantal weken flink toe en met name onder studenten zijn de hoogste aantal besmettingen.

Den Oudsten en Klein waren onder de indruk van de campagne. “De studenten laten met het plan zien verantwoordelijkheid te nemen. Bovendien maken zij inzichtelijk wat er allemaal mogelijk is, ook op korte termijn."

Zij waarderen ook de manier waarop de studenten hebben gezocht naar  positieve oplossingen. "Het is zaak om de samenwerking tussen de studenten, gemeente en onderwijsinstellingen goed vast te houden. Hiervoor zijn afspraken gemaakt die de komende tijd verder worden uitgewerkt.”

Persoonlijke verhalen
Een van de personen die aan de campagne heeft meegewerkt is Dwight van Schoorl. Hij is bestuurslid bij Vidius en hij heeft de portefeuille van zorg en welzijn van studenten. “Vidius vond het belangrijk om mee te helpen aan de campagne omdat ook wij die tweede lockdown willen voorkomen.  Daarnaast hopen we met de campagne ook aandacht te vragen voor het psychosociale welzijn van studenten. Daar is het niet goed mee gesteld. Het verliezen van het sociale contact weegt zwaar voor de studenten.

Daarom is volgens Dwight  bewustwording een belangrijk doel van de campagne . “De studenten worden op het moment een beetje geschetst als een boeman. Dat werkt averechts. Wij denken dat je meer bewustwording creëert bij studenten door persoonlijke verhalen te delen van studenten die corona hebben gehad. Als het virus niet dichtbij komt dan blijft het toch een beetje een ver van je bed show. Dit hopen we te doorbreken door de verhalen van andere te gaan delen.”

De studenten hebben ook nagedacht hoe ze de boodschap het best kunnen communiceren. Op het moment krijgen de studenten van hun universiteit of hogeschool een mail met de nieuwe updates. Veel studenten lezen  deze mailtjes niet volledig. “Wij denken dat het beter is  om aansprekende filmpjes te maken  waarin de regels in beeld gebracht worden. Studenten van de bijvoorbeeld HKU zouden die filmpjes kunnen maken..”

Deze aanpak sluit aan bij de huidige werkwijze van de universiteit Er zijn studenten die hun verhaal vertellen over hun ervaringen toen ze corona hadden. Maarten Post de woordvoeder van de UU. “Wij gaan verder met deze sociale media campagne, daarnaast blijven we ook de mails sturen naar al onze studenten.

Pop-up ontmoetingsplaats
Tenslotte is het deel van de campagne om samen met de gemeente, de universiteit, de hogeschool en de studentenorganisaties zelf thuisbijeenkomsten te voorkomen. Hier zit namelijk voor een belangrijk van de oorzaak van de besmettingen. De campagne zal zich erop richten om alternatieve, veilige studieplekken, te creëren. Ook moeten er ontmoetingsplekken komen. Zo is er een idee om samen met de jaarbeurs een pop-up park op te zetten waar studenten elkaar veilig kunnen ontmoeten. Dwight: “Het wordt steeds slechter weer en dan zullen  studenten weer aangewezen zijn op hun kamer. In die huizen is de kans groot dat mensen elkaar op een onveilige manier gaan ontmoeten.Door zo’npark zouden we ervoor kunnen zorgen dat studenten nog steeds kunnen afspreken, maar dan veilig en op afstand.”

Ook de universiteit wil op dit punt een bijdrage leveren. Maarten Post: “Wij realiseren  ons dat de studenten behoefte hebben aan ontmoetingen. Als UU willen wij dit zoveel mogelijk faciliteren, dit moet echter wel op een veilige manier gebeuren.”

Internationale studenten
Bij de presentatie was nog speciale aandacht voor de internationale studenten. Opgemerkt werd dat lang niet alle studenten de Engelse taal goed genoeg beheersen om de maatregelen te begrijpen. “Wij hebben daarom ervoor gekozen om de poster die wij hebben gemaakt ook in het Spaans, Chinees en Arabisch te laten ontwikkelen,” vertelt Dwight.

Succesfactor
Volgens de studentenorganisaties is het belangrijkste van deze campagne dat het gedrag van de studenten veranderd wordt. Dwight van Vidius: “Als er maatregelen ingesteld worden, werkt het alleen als mensen zich eraan houden. Als iedereen bij Albert Heijn geen afstand houdt en elkaar ter begroeting knuffelt dan hebben onze maatregelen eigenlijk geen nut. Daarom is het belangrijk dat er iets veranderd aan het gedrag, zodat we met zijn allen dit virus tegen kunnen gaan.”

“Als dankzij deze campagne 30 procent van de studenten zich beter gaat gedragen, , dan heb je een risico vermindering van 30 procent. Het is onmogelijk dat iedereen zich aan de regels gaat houden. Er zullen altijd mensen zijn die de regels aan hun laars lappen. Wij hopen dat door deze campagne de boodschap zal aankomen bij de studenten.