Rutger Bregman is de nieuwe alumnus van het jaar

Rutger Bregman is onze Alumnus van het Jaar 2020

Rutger Bregman (32) studeerde Geschiedenis aan de Universiteit Utrecht tussen 2006 en 2012. Al tijdens zijn studententijd publiceerde hij stukken, onder meer voor het blad van zijn studentenvereniging SSR-NU en voor DUB, maar al publiceerde hij in landelijke dagbladen. Na zijn studie werkte Bregman voor de Volkskrant en De Correspondent. In 2013 zat Bregman in de jury van de campuscolumnist en publiceerde DUB een interview met hem waarin hij onder meer zegt: "Wat ik zo bizar vind, is dat ik eigenlijk alleen maar instemmende reacties krijg op de kritische stukken die ik schrijf over universiteiten."

Bregman staat erom bekend algemeen maatschappelijke thema’s aan te pakken. Zo is hij een pleitbezorger van het basisinkomen en wil hij dat rijken meer belasting gaan betalen. Hij schreef hier verschillende boeken over, zoals Gratis geld voor iedereen, De meeste mensen deugen en Het water komt.

Bregman werd wereldnieuws toen hij als panellid tijdens het World Economic Forum in 2019 aankaartte dat de rijken volgens hem structureel te weinig belasting betalen. Hij werd hier later over geïnterviewd door de Amerikaanse journalist van Fox Tucker Carlson waarin Bregman hem persoonlijk aansprak dat Carlson als miljardair, werkend voor een organisatie van miljardairs hoorde tot de groep die meer belasting moest gaan betalen. Carlson was niet gediend van deze kritiek en zond het item niet uit. De geluidsopname die Bregman zelf had gemaakt en online zette, ging daarna viral.

In 2020 was zijn boek De meeste mensen deugen één van de bestverkochte boeken. Het werk werd vertaald in drieënveertig talen en bovendien bekroond met de NS Publiekprijs. De BBC noemde Bregman "De Nederlandse historicus die de wereld over ging", Le Monde vindt hem "duizelingwekkend erudiet" . Over De meeste mensen deugen zei Yuval Noah Harari: "Made me see humanity from a fresh perspective".

Academische kennis
Volgens de jury van de Alumnus van het Jaar verkiezing hebben Bregmans boeken veel impact, toont hij moed en zet hij urgente kwesties, zoals klimaatverandering, op de agenda. Bregman doet dat op basis van zijn academische kennis en tegelijk in een voor iedereen begrijpelijke taal. Het appel dat hij hierbij doet, is volgens de jury belangrijk voor betekenisgeving. Zeker in deze tijd: neem je verantwoordelijkheid, steek de hand in eigen boezem, houd moed. Het is een terrein waar de Geesteswetenschappen hun waarde optimaal kunnen tonen. En dat doet Bregman, aldus de jury.

Collegetour ‘Hoe maak je het verschil?’
Op 25 maart krijgt Bregman de prijs van de Alumnus van het Jaar uitgereikt tijdens een speciale Collegetour-bijeenkomst vanuit TivoliVredenburg onder de titel ‘Hoe maak je het verschil?’. De huidige studenten zullen hun voorganger dan vragen stellen. Ook zal Bregman in gesprek gaan met enkele van zijn Utrechtse docenten, onder wie Beatrice de Graaf. De talkshow zal online te volgen zijn via het YouTube-kanaal van de UU.

Alumnus van het Jaar
Dit is de vijfde keer dat de alumnus van het jaar wordt uitgereikt. Eerdere winnaars waren milieuactivist Marjan Minnesma , oud DSM bestuurder Feike Sijbesma, museumdirecteur Cathelijne Broers en cabaretier Jan Beuving. De prijs is een kunstwerk van de Utrechtse kunstenaar Nissim Men met daarop een voor de winnaar belangrijke plek in de stad Utrecht. Rutger Bregman koos voor Oudegracht 32, het adres van de sociëteit Nisata van zijn studentenvereniging SSR-NU, waar hij boven heeft gewoond. De prijs wordt beschikbaar gesteld door het Utrechts Universiteitsfonds.

Studenten kunnen vanaf vandaag vragen insturen, door te mailen naar: collegetour@uu.nl.