Studenten treden op met bekende artiesten op UUnited Muziekfestival

UUnited Muziekfestival in 2016, toen een lustrumactiviteit, foto Ivar Pel

Drie jaar geleden, in 2016, vond de eerste editie van UUnited plaats tijdens het lustrum van de Universiteit Utrecht. “Dat was ontzettend gaaf”, vertelt projectleider Rosa Falkenburg van Parnassos Cultuurcentrum , "daarom wilde het College van Bestuur net als wij een nieuwe editie organiseren in 2019." Vandaar dat op 28 maart een tweede editie komt, niet als onderdeel van de verjaardag van de UU maar als een op zichzelf staand evenement. "Dat is spannend en leuk.”

De insteek van het muziekfestival is dezelfde als drie jaar geleden: studenten van acht muziekgezelschappen die financieel gesteund worden door de Universiteit Utrecht, worden gekoppeld aan grote artiesten en zullen samen optreden. Dit zorgt voor verassende combinaties en interessante concepten, denkt Falkenburg. Zo heeft Het Kunstorkest bijvoorbeeld besloten samen te werken met televisiekok Rudolph van Veen. “Dat roept natuurlijk vragen op”, lacht Falkenburg, “Maar ze hebben het heel leuk aangepakt. Barokmuziek is de inspiratie en daarmee leggen ze een link naar eten en vooral de beleving daarvan. Zowel muziek als eten hebben te maken met passie, iets uit niets maken en creëren. Het wordt een beetje theatraal, omdat het natuurlijk een beetje lastig is om met potten, pannen en vuur in Tivoli aan de gang te gaan.”

Line-up
Ongeveer 450 studenten, medewerkers en alumni zullen 28 maart het podium bestormen. De acht muziekgezelschappen, verenigd in Kosmu (Koördinerend Orgaan Studenten Muziekgezelschappen Utrecht), werden zelf vrijgelaten in het kiezen van de artiest met wie ze wilden samenwerken. “We hebben hier en daar wel geholpen lijntjes uit te zetten, maar uiteindelijk was het aan de studenten zelf. Durf groot te dromen, hebben we tegen ze gezegd, proberen kan altijd.”

Het resultaat heeft de volgende line-up opgeleverd:
De Utrechtse Studenten Bigband zal samenwerken met trompetvirtuoos Adam Rapa en jazzsaxofonist Tom Beek, het Utrechtsch Studenten Concert treedt op met muzikant en woordkunstenaar Spinvis, het Utrechts Studenten Koor en Orkest slaat de handen ineen met dichter Ingmar Heytze, vrouwenkoor Medusa werkt samen met strijkkwartet North Sea String Quartet, closeharmonykoor Dekoor betreedt het podium met jazz- en popartiest Wouter Hamel, de Utrechtse Studenten Cantorij trommelt percussionist Fredrike de Winter op, het Huisorkest laat zich horen met Voice of Holland-winnaar, zanger en gitarist Jim van der Zee en zoals eerder vernoemd is het barokensemble het Kunstorkest te bewonderen met chef-kok Rudolph van Veen.

Persoonlijk
De studenten repeteren op voorhand een aantal keer met de betreffende artiest, “maar dat verschilt een beetje per muziekgezelschap”, vertelt Falkenburg. “Gemiddeld wel twee keer denk ik. Er vinden nu allerlei gesprekken plaats met de artiesten en er wordt zelfs gewhatsappt geloof ik.” Hoewel de artiesten wel een vergoeding krijgen, is er geen commercieel budget beschikbaar. “Maar het project en het samenwerken met studenten vinden ze ook al heel leuk.”

Dat benadrukt Spinvis, waar Falkenburg enthousiast over vertelt: “Het zijn allemaal hele unieke samenwerkingen, maar het concert met Spinvis wordt bijzonder interessant omdat hij het erg persoonlijk wil maken. De muziekgezelschappen zijn an sich al fantastisch om te gaan bewonderen, maar als publiek ken je de studenten die er staan niet. Ze blijven anoniem. Dat vond Spinvis jammer, dus kwam hij met het idee om zelf de studenten van het orkest te gaan ondervragen tijdens het concert.”

Wetenschap en muziek
Ook een aantal muzikale medewerkers van de Universiteit Utrecht zal in de K.F. Hein Foyer van TivoliVredenburg van zich laten horen. “De medewerkers hebben best een aantal stevige en talentvolle bandjes. Ze konden zich opgeven en we hebben net een selectie gemaakt”, aldus Falkenburg.

Een nieuw programmaonderdeel bestaat uit een project waarbij wetenschap en muziek bij elkaar komen. Data van oceaanstromen, verzameld door duizenden oceaansondes wereldwijd, zijn in het project Music by Oceans op een radicaal andere manier gebruikt en verwerkt tot muziek. Dit is het werk van oceaanonderzoekers Erik van Sebille, die begin deze maand nog een UU-Publiprijs in ontvangst nam, en Will de Ruijter, in samenwerking met componist Stef Veldhuis. “Ze zijn ook met een nieuw stuk bezig over de Noordzee en ik hoop dat ze die voor het eerst laten horen op het UUnited Muziekfestival, maar dat durf ik nog niet te beloven”, zegt de projectleider.

Kaartverkoop
Bij de eerste editie van UUnited waren op het drukste moment ongeveer 2500 gasten aanwezig. Met nieuwe mensen in de muziekgezelschappen en daarmee een nieuwe achterban, in combinatie met terugkerende gasten van vorig jaar, hoopt Parnassos dit jaar op iets meer publiek. De kaartverkoop is in ieder geval gestart: een kaartje inclusief garderobe kost 19,44 euro, studenten betalen 14,32 euro.