Tram rijdt vanaf 16 december, bus 12 verdwijnt

Proefrit met dubbel tramstel, foto DUB

Al jaren wachten werknemers en studenten van de Hogeschool Utrecht en Universiteit Utrecht op de meer comfortabeler ov-rit tussen Utrecht Centraal en De Uithof. De bus waarin passagiers in de spits als haringen in een ton heen en weer worden geslingerd, behoort vanaf 16 december tot het verleden. Hoewel de tram aanvankelijk in 2015 bus 12 zou gaan vervangen, is dit nu vier jaar later pas het geval.

In oktober werd al bekend gemaakt dat de Uithoflijn met ingang van de nieuwe dienstregeling zou gaan rijden. Onduidelijk was toen nog of de tram, die lijn 22 gaat heten, zes of tien keer per uur dat zou doen. Daar waren nog extra testritten met een dubbel tramstel voor nodig. Deze zijn goed verlopen, waardoor het nu veilig is om tien keer per uur de tram te laten rijden. Met deze frequentie zijn aanvullende bussen op hetzelfde traject niet meer nodig.

De dubbelgelede bussen zullen nog wel te zien zijn. Een aantal wordt ingezet op lijn 28.

Op zaterdag 14 december wordt de tramlijn feestelijk ingeluid. Iedereen mag dan tussen 14.30 en 17.30 uur gratis meerijden. Dit is een bijzondere gebeurtenis, want de tram zal volgens de dienstregeling niet rijden in het weekend. Lijn 22 rijdt alleen op doordeweekse dagen tot 22.00 uur.