Twee studenten en docent maken kans op titel Campuscolumnist 2020

DUB publiceert vandaag van elke genomineerde de beste column die is ingezonden voor de wedstrijd om de Campuscolumnist 2020 te worden. De winnaar wordt op woensdag 15 januari bekendgemaakt tijdens de nieuwjaarsborrel van DUB. De nieuwe campuscolumnist ontvangt het Erik Hardeman-stipendium van 1000 euro en publiceert in het jaar 2020 elke twee weken een column op DUB.

De jury ontving dit jaar veertien inzendingen. Er deden in totaal twaalf studenten en twee medewerkers mee, onder wie acht vrouwen en zes mannen. Opvallend was dat sommige Nederlandse deelnemers hun in het Nederlands geschreven column een Engelstalige titel gaven.

De genomineerden
Keerthi Sridharan is de eerste die wordt voorgedragen als mogelijke campuscolumnist. Zij volgt het track Linguistics & Media Studies aan het University College Utrecht. Ze is een echte wereldburger die al op zes instituten overal op de wereld heeft gestudeerd. In haar column Room and Board beschrijft ze hoe het weekendleven op de UCU-campus eruit ziet.

De tweede genomineerde is Francis van den Brink. Zij volgt de bachelor Taal & Cultuurstudies. In haar column Escalatie beschrijft ze op literaire wijze over haar relatie met haar favoriete en tevens meest gehate bezit: haar laptop.

De derde kanshebber is de universitair hoofddocent Jaap Bos. De psycholoog gebruikt zijn kat Mina in de column Gelegenheidsminaas om duidelijk te maken wat hij vindt van de tendens om de universiteit te internationaliseren.

De uitslag
De jury bestaat dit jaar uit dichter en universitair docent Europees recht Hanneke van Eijken, persvoorlichter Roos Wijnants, oud campuscolumnist en bachelorstudent Wijsbegeerte Michiel Hekkens en DUB-hoofdredacteur Ries Agterberg. Alle deelnemers moesten twee columns inleveren. De jury kreeg de columns anoniem voorgelegd. Hieruit zijn de drie beste inzendingen gekozen. Deze worden vandaag gepubliceerd. Op 15 januari wordt de winnaar bekendgemaakt.