Bus 12 moet een jaar langer over de tramrails rijden, foto DUB

Uithoflijn gaat minimaal een jaar later rijden dan gepland

Body: 

De Uithoflijn gaat op zijn vroegst in de tweede helft van 2019 rijden. Dat is een jaar later dan gepland. En dan rijdt de tram voorlopig alleen tussen station Vaartsche Rijn en De Uithof. Ook is er nog 84 miljoen euro extra nodig.

De gemeente en provincie Utrecht hebben dit vandaag bekend gemaakt. De oorspronkelijke planning was dat de tram vanaf zomer 2018 van het centraal station in Utrecht naar de P+R in De Uithof zou rijden. Door de bouwwerkzaamheden bij het station wordt die datum niet gehaald. De tram zal nu pas in de zomer van 2019 gaan rijden, maar dan alleen tussen station Vaartsche Rijn en De Uithof. Tot de hele lijn klaar is, blijft bus 12 rijden.

De werkzaamheden rondom het centraal station in Utrecht zorgen voor de grootste vertraging, zoals al werd vermoed in september 2017. Er moet een tramlijn worden gelegd tussen de stadszijde van het station en de Jaarbeurszijde waar de lijn wordt gekoppeld aan de tramlijn naar Nieuwegein waar de tramremise is. “De Uithoflijntramstellen moeten regelmatig voor onderhoud naar deze remise en het daadwerkelijk testen en beproeven van de hele lijn kan pas als het stationsgebied doorrijdbaar is”, schrijven gemeente en provincie. Ze schrijven ook dat de kans dat de Uithoflijn daadwerkelijk in de tweede helft van 2019 gaat rijden, 85 procent is.

Door het uitstel is er 84 miljoen euro extra nodig, waarvan de gemeente 25 miljoen bijdraagt en de provincie 59 miljoen.

*Update 7 februari 2018

Vrijdag 2 februari is een rapport over De Uithoflijn openbaar gemaakt. Hierin staat onder meer wat er fout is gegaan in de organisatie van de aanleg van de tramlijn waardoor de tram pas in 2019 gaat rijden. De gemeenteraad vergadert hierover op donderdag 8 februari. De agenda plus met daarin de link naar het rapport is hier te vinden.

 

Facebook Twitter Whatsapp Mail