Universiteitsbestuur waarschuwt UU’ers om RIVM-regels te volgen

Foto Onno Tijsma

Dit staat in de corona-update van het universiteitsbestuur die donderdagmiddag naar alle medewerkers en studenten van de Universiteit Utrecht is verstuurd. Het CvB herhaalt in de update de woorden van ‘coronakopstuk’ en hoogleraar theoretische epidemiologie Hans Heesterbeek die in een artikel van DUB waarschuwt dat risicogedrag het virus aan de gang houdt. “Laten we dat echt ter harte nemen”, schrijft het college die wijst op het feit dat ook studenten ziek kunnen worden na een besmetting met Covid-19. Risicogedrag kan grotere gevolgen hebben als in september nog meer mensen naar de universiteit mogen komen om te werken of college te volgen, schrijven de collegeleden die ook zien dat de grote meerderheid wél de regels volgt.

Het universiteitsbestuur schrijft verder dat de drie leden weten hoe groot de behoefte bij studenten en medewerkers is om elkaar weer in het echt te zien. Dit bleek ook uit een enquête van universiteitsbladen waaraan 186 studenten en 163 medewerkers van de UU meededen. Het college schrijft: “We gaan door op de ingeslagen weg en benutten de ruimte die er is voor fysieke ontmoeting maximaal. We creëren studieplekken, besteden aandacht aan de faciliteiten voor thuis werken en laten werkdruk bij alle keuzes die we maken zwaar meewegen. We moeten vooral echt oog blijven houden voor elkaar.”

Omdat onderwijs en onderzoek voorrang krijgen bij het benutten van de ruimte, schrijft het college dat er tot eind 2020 geen live congressen, seminars en andere evenementen in universitaire gebouwen georganiseerd gaan worden. “Slechts bij hoge uitzondering is een ‘live’ evenement mogelijk. We vragen jullie om creatief te zijn, en te zoeken naar oplossingen waarbij een congres (deels) online kan plaatsvinden.”

Deze oproep om creatief te zijn, sluit aan bij de reactie van onderwijsminister Van Engelshoven op voorstellen van Coality-Y, de jongeren die op het Catshuis overleg voeren over de coronamaatregelen. De jongeren stelden bijvoorbeeld voor om college in theaters en congreszalen te geven die nu voornamelijk niet gebruikt worden en meer ruimte bieden dan een grote collegezaal. Van Engelshoven gaat instellingen daarom aansporen om “creatief te zijn met onderwijslocaties”.

Tags: coronavirus