Utrechts / Rotterdams onderzoek biedt uitzicht op coronaremmer

Afbeelding Wikipedia / NIAD

Een interview met de Rotterdamse hoogleraar celbiologie Frank Grosveld rept over de vondst van hét antilichaam tegen het coronavirus. De primeur van Erasmus Magazine trekt grote belangstelling. Een tweet over het artikel werd 250 keer gedeeld. Mede daardoor raakte de website van het Rotterdamse universiteitsmedium overbelast.

Sinds donderdagavond staat de ontdekking van de Utrechtse en Rotterdamse onderzoekers online op BioRxiv – een website waarop onderzoek “open access” kan worden gepubliceerd voordat het is beoordeeld door een wetenschappelijk tijdschrift.

De Universiteit Utrecht temperde met een bericht zaterdag de verwachtingen. Het zou gaan om een eerste veelbelovende stap, “maar het is nog veel te vroeg om te speculeren over de eventuele werkzaamheid bij mensen.” De Utrechtse onderzoeksleider Berend-Jan Bosch wil in afwachting van acceptatie van het artikel door een vaktijdschrift verder geen commentaar geven.

Tags: coronavirus