UU krijgt erfenis van ruim een miljoen euro voor studenten in nood

Joop van der Maas was tot maart nog vaak te zien in de laboratoria van Scheikunde

Tot maart was de emeritus hoogleraar Scheikunde Joop van der Maas (1936 -2020) nog bijna dagelijks te vinden op het Utrecht Science Park, hoewel hij al in 2001 met pensioen ging. Zijn studietijd en wetenschappelijke carrière beleefde hij aan de universiteit. In de jaren 50 studeerde hij in Utrecht Scheikunde, ging hier promoveren en werd lector tot hij in 1980 benoemd werd tot hoogleraar Spectrochemische analyse.

Als kind maakt hij de watersnoodramp in Zeeland mee en werd geëvacueerd naar Hilversum. De verdrinkingsangst, en ook de opvang in een gastgezin heeft hem gevormd. Tijdens zijn carrière had hij oog voor de studenten die het moeilijk hadden. Zijn motto was dat je iedereen een tweede kans moest geven. Dit is van invloed geweest op zijn besluit al zijn geld voor dit doel aan het Universiteitsfonds na te laten, zegt fondswerver Robbert Jan Feunekes. Van der Maas heeft als voorwaarde gesteld dat het geld ingezet moet worden voor studenten die te kampen hebben met financiële en/of emotionele problemen.

Het Universiteitsfonds werft en beheert donaties van alumni, (oud)medewerkers en andere betrokkenen voor de universiteit.  Steeds vaker krijgt de UU ook geld uit een nalatenschap.

Apart fonds of niet
Hoe dat geld besteed gaat worden is op dit moment nog niet duidelijk. Mogelijk komt er een apart fonds, of wordt het geld deels ondergebracht bij bestaande fondsen. Op dit moment heeft het Universiteitsfonds al projecten voor studenten in nood, maakt het gratis onderwijs voor vluchtelingstudenten mogelijk en biedt het beurzen en subsidies voor (toekomstige) studenten met weinig geld om ze meer kansen te geven.

Vaker grote erfenis
Het is niet de eerste keer dat het Universiteitsfonds zo’n enorm geldbedrag krijgt. In 2019 ontving het fonds 1,2 miljoen euro van alumna Annie van Leerzem. Haar nalatenschap is ondergebracht in een apart fonds: het Familie Van Leerzemfonds. Geld uit dit fonds gaat met name naar jonge onderzoekers voor klinisch wetenschappelijk onderzoek op het gebied van interne geneeskunde.