Vindicat zit met 900 studenten in Noord-Italië

Dames op wintersport. Foto: Pixabay

Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft de reisadviezen in verband met het coronavirus aangescherpt. Voor heel Noord-Italië geldt nu code oranje: alle niet-noodzakelijke reizen worden afgeraden, dus ook naar de populaire skigebieden. Maar de studenten van Vindicat gingen weg toen de code nog geel was, wat betekent dat je voorzichtig moet zijn.

De PVV  noemt de skitrip van de studentenvereniging naar Sestriere in verband met het coronavirus 'zeer onverstandig' en wil weten of de ministers van Onderwijs en Volksgezondheid het daarmee eens zijn. Bovendien wil de partij weten waarom er nog geen landelijk, eenduidig beleid is als het gaat om voorzorgsmaatregelen die de Nederlandse universiteiten kunnen nemen tegen het virus.

Vindicat-rector Floris Hamann liet gisteren aan diverse media weten dat de groep meteen terugkeert naar Nederland als de situatie niet langer veilig is. “Er is nauw contact met het RIVM, want de gezondheid van de negenhonderd studenten gaat boven alles.”

Ook al geldt er nu code oranje, de studenten hoeven niet spoorslags naar huis, liet het RIVM gisteren weten. Bij verkoudheidsklachten moeten ze zichzelf afzonderen en geen nieuwe contacten leggen.

Vakantiereizen
De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) volgt de aanbevelingen van het RIVM en geeft daarom geen toestemming meer voor dienst- en studiereizen naar gebieden waarvoor de codes rood en oranje gelden. “Maar over vakantiereizen van onze medewerkers en studenten gaan we niet”, zegt de woordvoerder van de RUG. “Ook Vindicat maakt zijn eigen afwegingen en heeft dagelijks contact met de GGD en het RIVM.”

Ze verwacht niet dat een andere studentenvereniging nog naar Italië zal willen afreizen. “Ieder weldenkend mens zal nu wel besluiten om dat niet te doen bij code oranje. Maar toen Vindicat zaterdag vertrok gold code geel nog en dan loop je duizenden euro’s mis als je een reis voor zoveel mensen annuleert.”

Na terugkomst
De RUG en de Hanzehogeschool krijgen samen straks wel 900 studenten terug uit gebieden waar je op dit moment beter niet heen kunt reizen. “Uiteraard kijken we wat dit betekent als ze terugkeren. Als het RIVM zegt dat we op dat moment maatregelen moeten nemen, dan doen we dat.”

Tilburg University gaat nu al verder dan de aanbevelingen van het RIVM: “Bezoekers afkomstig uit een risicogebied wordt gevraagd 14 dagen na terugkomst de campus niet te bezoeken. “Zover gaan wij nog niet”, zegt de woordvoerder van de RUG, “maar we bekijken het per dag. Ik durf niet te zeggen hoe ons beleid morgen is.”

In Utrecht volgt de universiteit ook de richtlijnen van het RIVM.  Ook al kregen studenten die een studiereis naar Rome hadden, te horen dat ze niet welkom waren bij college.

*Update 5 maart: donderdag werd bekend dat Vindicat een dag eerder naar Nederland terugreist. “Hoewel er geen medische aanleiding voor is of reden voor zorgen willen wij het zekere voor het onzekere nemen. Dit met name voor de gemoedstoestand van leden en verwanten”, aldus een verklaring van Vindicat. Bovendien zullen de bussen met de studenten “op een nog nader te bepalen locatie gefaseerd opgevangen worden”, laat de GGD in Groningen aan RTL Nieuws weten. “Daar geven we voorlichting, beantwoorden we vragen en zo nodig controleren we hen. De details hiervoor werken we nu uit." Studenten die voor vertrek uit Noord-Italië klachten vertonen die lijken op het coronavirus, blijven achter in het Noord-Italiaanse Sestrière. Dat heeft de GGD Groningen bekendgemaakt.

Tags: coronavirus