Voor het eerst internationale student genomineerd als campuscolumnist 2019

DUB publiceert vandaag de columns van de drie genomineerden die kans maken om de Campuscolumnist 2019 te worden. De winnaar wordt op woensdag 16 januari bekendgemaakt tijdens de DUB nieuwjaarsborrel. De nieuwe campuscolumnist ontvangt het Erik Hardeman-stipendium van 1000 euro en publiceert in het jaar 2019 elke twee weken een column op DUB.

De jury ontving dit jaar vijftien inzendingen, waaronder twee inzendingen van internationale studenten. Er deden in totaal twaalf studenten en drie medewerkers mee. De jury kreeg de de columns anoniem voorgelegd. Opvallend was dat sommige Nederlandse studenten een Engelstalige column of een column in twee talen instuurden.

De eerste genomineerde is Stefan Semenczuk. Hij doet de researchmaster History of Art of the Low Countries. Hij is met zijn 53 jaar niet een standaardstudent en precies over dit leeftijdsverschil gaat zijn column A point of view.

Mathijs Geurts is de tweede genomineerde. Hij volgt de bachelor Liberal Arts & Sciences. In zijn column De nachtclub-test legt hij uit wat de test inhoudt: in hoeverre lukt het om aan een wildvreemde op de dansvloer van een druk feest uit te leggen wat je studie inhoudt?

De derde kanshebber om Campuscolumnist 2019 te worden is een medewerker. Het gaat om studentendecaan Anne Hamburger. In haar column De vluchteling beschrijft ze een gesprek met een Syrische vluchteling. Zij dacht zich goed voorbereid te hebben op de ontmoeting, maar die loopt toch anders dan verwacht.

De jury bestaat dit jaar uit hoogleraar Sociale & Economische Geschiedenis Tine de Moor, schrijver en columnist Michiel Stroink, hoofd Studentenbegeleiding Marieke de Bakker, student Communicatie- & Informatiewetenschappen Juliette Smits en DUB-hoofdredacteur Ries Agterberg.