Zeven restaurants van de UU verdwijnen rond zomer 2020

De heropening van het restaurant in het Minnaertgebouw in 2017, foto Hans van Leeuwen

De locaties gaan uiterlijk volgend jaar zomer dicht. De kantines die gaan sluiten in De Uithof liggen verspreid over de campus. Bij Diergeneeskunde sluit de eetgelegenheid in het Androclusgebouw. In de hoek van de bèta’s het nog niet zo lang geleden opgeknapte restaurant in het Minnaertgebouw. Ook Goliath in het David de Wied-gebouw sluit de deuren. De kleine kiosk in het Bestuursgebouw verdwijnt opnieuw.

In de binnenstad gaat het om het restaurant aan het Janskerkhof in het gebouw van de faculteit Recht, Economie, Bestuur & Organisatie en om het uitgiftepunt naast Lodewijk in de Universitaire Bibliotheek. Op de International Campus sluit één van de twee eetgelegenheden van de Dining Hall. De keuze is gemaakt om Jazzmans open te houden.

Er zijn verschillende redenen geweest om een grondige analyse te houden van de restauratieve voorzieningen op de universiteit, zegt Merijn Smelt van het Facilitair Service Centrum. “We hebben aan medewerkers en studenten in workshops gevraagd wat ze voor voorziening willen en wat ze van een restaurant verwachten. Daarnaast willen we verduurzamen en op dat vlak een voorbeeld zijn. Ook hebben we gekeken naar de financiën in het kader van het nieuwe huisvestingplan. Ten slotte moeten we over een aantal maanden op zoek naar een cateraar omdat het huidige contract met Sodexo op 8 juli 2020 afloopt.”

“Uit analyses die we hebben gedaan, blijkt dat het aantal locaties te groot is”, zegt Smelt. “Er zijn meer locaties dan er geld te verdienen is. Om aantrekkelijk te blijven voor cateraars, moeten we veranderen. Uit gesprekken met cateraars blijkt dat wij op dit moment een niet aantrekkelijke partner zijn.”

Een cateraar moet kunnen vernieuwen, zegt Smelt. “Dit lukt in het Educatorium goed, maar op kleine locaties kun je al die vernieuwingen niet op dezelfde wijze doorvoeren.” Ook de klant wil verandering, zegt hij. “Uit de workshops met medewerkers en studenten blijkt dat ze het assortiment in de restaurants vaak te breed vinden. Ze snappen het aanbod soms niet: ‘Waarom ligt er een ingepakt plakje kaas naast luxe belegde broodjes?’, kregen we als vraag. Wie in een bedrijfsrestaurant gaat eten, wil wat bijzonders. Een boterham met kaas nemen we wel van huis mee, zeggen ze.”

Ook zorgt de versnippering voor een niet optimaal verdienmodel. “Sommige restaurants lopen goed, maar op alleen koffie of een kop soep en een hard gekookt ei in een kleinere locatie zit een cateraar niet te wachten”, zegt hij.

Het idee is om bij de komende aanbesteding cateraars niet in een te strak keurslijf te persen. “Nu moet Sodexo aan een waslijst van eisen voldoen. Zo moeten er bepaalde basisproducten zijn en moet het assortiment op verschillende locaties ongeveer hetzelfde zijn. Daar willen we meer vrijheid in geven om het assortiment af te stemmen op wat de medewerkers en studenten op een bepaalde locatie willen.”

Smelt verwacht wel enige teleurgestelde reacties van de werkvloer en de studentengeledingen. “De kiosk in het Bestuursgebouw is eerder gesloten geweest, maar uiteindelijk weer open gegaan omdat de medewerkers dat graag wilden. Maar dat is nu écht niet meer vol te houden.” Ook zullen grotere aantallen medewerkers en studenten zich naar een kleiner restaurant moeten begeven, wat voor gemopper kan zorgen, denkt ook Smelt. Zo sluit op het terrein van Diergeneeskunde het restaurant van het Androclusgebouw en blijft het kleinere Madame Jeannette open. Hetzelfde gaat op voor het Minnaertgebouw waar de grotere kantine verdwijnt en Jazzmans behouden blijft. “Maar de kiosk in het Koningsbergergebouw blijft open net als het grotere restaurant in het Vening Meineszgebouw.”

Smelt denkt niet dat de sluiting van de twee eetgelegenheden in de binnenstad veel onrust veroorzaakt. “Het best lopende product in het restaurant aan Janskerkhof is koffie. Daar hoef je geen restaurant voor open te houden. Daarnaast blijft Lodewijk open en zijn er in de binnenstad vlakbij de universiteitspanden genoeg plekken waar je wat kan eten en drinken. Als de verbouwing van Achter de St Pieter 200 klaar is, is daar ook een restaurant te vinden."

Wat er met de vrijkomende ruimte gaat gebeuren, is nu nog niet bekend. “In sommige panden wordt de ruimte van het restaurant gebruikt voor ontmoetingen. Dat blijft tot de mogelijkheid behoren.”

Welke bemenste locaties blijven open?
Binnenstad: Achter Sint Pieter 200 (op dit moment in renovatie), Bijlhouwerstraat 6 en espressobar Lodewijk in de Universiteitsbibliotheek

International Campus: UCU Jazzmans en Adam Smith Hall

Utrecht Science Park: Educatorium, Victor J. Koningsbergergebouw, Gutenberg, Jeanette Donker-Voetgebouw (Madame Jeanette), Jazzmans Minnaertgebouw, Kruytgebouw en Vening Meineszgebouw

Tags: kantine | sodexo