Diergeneeskunde: blij dat één restaurant behouden blijft

De handtekeningenlijst bij de kassa van het restaurant van het Androclusgebouw, foto DUB

Half oktober bracht de Universiteit Utrecht naar buiten dat zeven van de negentien restaurants gaan sluiten. Een aantal kantines draait met verlies en nu het contract met cateraar Sodexo afloopt, moet de UU opnieuw de restaurants gaan aanbesteden. Door het aantal bemande locaties terug te brengen naar twaalf hoopt de UU een nieuwe cateraar te vinden. Want, zo stelt de UU, als we alle locaties open houden zal geen enkele cateraar interesse tonen.

Tijdens de faculteitsraad van Diergeneeskunde van 2 december werden 329 handtekeningen overhandigd aan decaan Wouter Dhert. De handtekeningenactie was begonnen door assistent professor Karin Strijbis en onderzoek- en onderwijsmedewerker Linda Heijmen-van Dijk. Niet alleen willen ze hun lunchgelegenheid behouden, maar ook de functie van kantine als sociale ontmoetingsplaats behouden. De decaan beloofde de wens aan het collegebestuur van de universiteit door te geven. “Ik vind een sympathieke actie en het is mooi dat medewerkers en studenten hiervoor in beweging komen, maar ik vrees dat ik niet kan beloven dat we de beslissing kunnen terugdraaien.”

Directeur Geert Tillemans legt uit waarom de decaan dit zegt. “Zowel het restaurant in het Androclusgebouw als Madame Jeannette draaien verlies. Per kantine zijn er 120 betaalde activiteiten per dag. In het Androclus gaat het om een gemiddeld bedrag van 3,67 euro. In het JDV wordt gemiddeld per transactie 3,25 euro uitgegeven.” Het voornemen om het restaurant in het Androclus te sluiten en het open houden van Madame Jeannette in het Jeannette Donker-Voetgebouw (JDV), blijkt een kwestie van ‘beter iets dan niets’ te zijn.

Tillemans:  “We liepen het risico om beide locaties kwijt te raken, maar om in deze hoek geen restaurant open te houden, vonden wij geen optie.” Het faculteitsbestuur koos ervoor om de locatie in het JDV te behouden. Daar zijn verschillende redenen voor, zegt Tillemans. Aan de overkant van Madame Jeannette komt over een paar jaar het nieuwe onderwijsgebouw, het zit naast de klinieken en heeft dus ook een functie voor de patiënteigenaren én de faculteit heeft in zelf ook geïnvesteerd in deze kantine met een meer speciale inrichting en wat luxer assortiment. “Maar als Madame Jeannette straks nog het enige restaurant is, dan moet dat natuurlijk wel ook aan de wensen van de studenten gaan voldoen.” Met andere woorden: een lunch moet passen bij het budget van de student. De sociale functie van het restaurant in het Androclus kan wel behouden blijven, denkt het bestuur, omdat de ruimte blijft bestaan.

Een raadslid vroeg zich nog wel af of de stoet veterinairen die voor een lunch naar het UMC Utrecht gaat niet groeit als het Androclus dicht is. “Om heen en weer naar het UMC te lopen, kost veel tijd wat misschien ten koste gaat van werktijd.” Een ander raadslid vroeg zich af of Diergeneeskunde niet zelf voor een cateraar kan zorgen. Tilleman ziet meer concurrentie op het Science Park dan alleen het UMC en maakt zich niet zo’n zorgen over de tijd die gemoeid is met het heen en weer lopen. Zelf een cateraar zoeken, is niet toegestaan, antwoordde hij op het tweede idee. “We krijgen één kantine, ik denk dat we die moeten koesteren.”